Ik kijk en luister naar een videofilmpje van de broers Jussen die een stuk van Bach spelen. De eerste trage lage tonen raken me ogenblikkelijk en zetten mijn innerlijke ‘motor’ meteen een standje lager. Er gaat al direct een prachtige rust uit van het stuk. Maar dan, als ik verder luister en naar de beelden kijk, gebeurt er iets wonderlijks. Het begint ermee dat ik heel even mijn adem inhoud en meteen daarna luister en kijk ik zo geconcentreerd dat ik uit mijn lichaam verdwijn. Ik verdwijn in de muziek, zoals ook de beide broers verdwenen lijken te zijn in de muziek. Ze spelen met gesloten ogen en deinen met hun lichaam op en neer als wieren, die heen en weer worden bewogen door de rustige deining van een grote zee van klanken, harmonieën en ritme. Een enkel moment openen ze even hun ogen als om te checken waar ze zich bevinden, maar ogenblikkelijk daarna sluiten ze hun ogen weer en verdwijnen.
Waarnaartoe? Waar zijn de broers Jussen als ze spelen? Waar zitten ze? Ik zie op andere filmpjes dat ze vrijwel altijd hun ogen dicht hebben als ze spelen. Alsof ze er zelf niets mee te maken hebben wat hun handen doen. Zelfs het razend moeilijke Sacre du Printemps van Stravinsky spelen ze zonder ook maar een moment naar de toetsen of hun handen te kijken. Laat staan dat er muziek op de lessenaar staat. Niet te geloven.
Nu is dat ‘uit het hoofd spelen’ niet de belangrijkste vraag voor me. Het lichaam heeft een geheugen waar je goed op kunt vertrouwen en wat je kunt trainen: het fysieke geheugen. Balletdansers maken daar ook gebruik van. De broers hebben kennelijk een fenomenaal fysiek geheugen.
Wat mij veel meer intrigeert, is de vraag wat er met de broers aan de hand is als ze spelen. Als ze hun ogen dicht hebben en niet naar hun handen hoeven te kijken omdat het lichaam kennelijk zijn eigen gang kan gaan, waar zit hun aandacht dan? Waar zijn ze naartoe met hun gewaarzijn, waar zitten ze? De vraag die ik al mijn hele leven lang altijd en overal stel, doemt ook hier op: Wat gebeurt hier eigenlijk? En wat gebeurt er met mij, degene die naar de muziek luistert?
Als Jan en ik er samen over praten concluderen we: de broers vloeien volledig in elkaar over en ze zitten samen volledig in de muziek. Ze laten hun gewaarzijn volledig opnemen door de muziek die hun handen spelen. Ze spélen de muziek niet, ze wórden de muziek. En ze nemen mij, de luisteraar mee naar de plaats waar zij zich bevinden. Ook ik word muziek.
Mooi gezegd, maar heb ik hiermee een antwoord gegeven op mijn vraag?
Welnee. Ik heb woorden gegeven aan iets wat ik absoluut niet begrijp, maar ik suggereer op die manier dat ik het wel begrijp.
Maar wat bedoel ik nu exact als ik zeg dat het gewaarzijn van de broers in de muziek zit. Wat is überhaupt een gewaarzijn?
Aandacht.
Mooi woord, maar wat ís aandacht?
Gefocuste energie.
Mooie woorden, maar wat ís energie?
En wie richt die aandacht?
Ik natuurlijk.
Mooi en gemakkelijk gezegd, maar wie ís die ‘ik’?
Toen ik een keer een ‘enlightenment intensive’ deed en dagenlang probeerde de vraag “Wie ben ik” te beantwoorden, kwam ik er uiteindelijk achter dat er niet zoiets als een ‘ik’ te onderscheiden valt. Zoals de Boeddhisten al eeuwenlang beweren.
Maar als er geen ‘ik’ bestaat, wie luistert er dan naar de muziek en wie is er overweldigd door de schoonheid?
Om eerlijk te zijn: ik heb geen idee.
Toch heb ik veel met deze begrippen gewerkt toen ik therapie gaf. Ik deed niet anders dan werken met het gewaarzijn. Door de aandacht van een cliënt te focussen op zijn emoties of gedachtes, leidde ik hem door zijn eigen emotionele binnenwereld. Ik begeleidde hem naar en op plaatsen waar hij in zijn eentje niet naartoe durfde. En als het gewaarzijn onverhoopt uit zijn lichaam schoot, bracht ik het er weer in terug. Ik wist precies hoe dat moest.
Als ik les geef in de Opleiding Transpersoonlijke Therapie in het Boswijk Instituut, zeg ik altijd dat we ‘gidsen voor het gewaarzijn’ opleiden.
Niks mis met het begrip gewaarzijn en prima om er therapeutisch mee te werken. Ook de ‘routekaart’ die ik heb beschreven in mijn boek ‘De reis van het gewaarzijn’ werkt prima.
Maar wat ik nu exact bedoel met dit begrip, waarnaar ik feitelijk verwijs met dit woord, is me echt een compleet raadsel. Wat is een gewaarzijn? Wat is bewustzijn? Geen wetenschapper, neuroloog of hersenwetenschapper heeft daar tot nu toe een bevredigend antwoord op gegeven. En ik al helemaal niet.
Ik weet dus niet wat er uiteindelijk met de broers Jussen gebeurt als zij spelen en ik weet evenmin wat mijzelf overkomt. Maar er gebeurt wel degelijk iets. Zij spelen de prachtigste muziek en ik ervaar dat. Daar geef ik woorden aan, maar die woorden verwijzen. Ze verwijzen naar iets wat niet in woorden te vatten is.
En dat is voor mij volstrekt acceptabel. Uiteindelijk weten we het niet. Er is veel te begrijpen en er is ook heel veel onderzocht en begrepen, maar uiteindelijk stuiten we op onoplosbare raadsels. Ik kan beter stoppen met zoeken en me overgeven aan dit mysterie. Want juist als ik stop met denken, overkomt het me.
En nu luisteren.
https://www.youtube.com/watch?v=2rUsZlXFhcc&list=RDMM&index=1
Goeiemorgen Riekje, wat een mooie blog weer. Het “mysterie” mag er ook zijn.
Je legt het zo precies uit, erg goed.
Bedankt. Fieke
Ja, sinds ik heb besloten dat ik ‘het’ uiteindelijk nooit echt zal begrijpen voel ik me prima in het mysterie.
hallo Riekje, hartelijk dank voor het delen van je gedachtengang bij het zoeken naar het antwoord op de vraag “wat gebeurt er met de broers als ze spelen?”
We wíllen zo graag alles weten en begrijpen, maar het is waarschijnlijk ook goed, als ons ook nog iets ‘wonderlijks’ blijft waar we stil van worden….
Prachtige muziek trouwens voor de vierde zondag voor advent! Fijn dat je de link meestuurde. S t e l l a
Ja, ik vond de muziek ook heel erg mooi voor deze vierde advent. Zo ingetogen. Prachtig.
Dankjewel Riekje, jouw blog stimuleert mij om mijn dag met aandacht te gaan.
DorusD.
Dank voor je reactie. Het doet me goed je gestimuleerd te hebben om in aandacht te gaan. Het is nu alweer bijna donker. Ik hoop dat het een mooie dag voor je is geweest (en nog zal zijn).
Wat mooi Riekje. Ik herken wat je beschrijft. Moest onmiddellijk denken aan mijn ervaring tijdens de yogalessen die ik gaf. In het begin bereidde ik de lessen tot in de puntjes voor, totdat iemand mij voorstelde om les te geven zonder een lijstje vooraf bedachte oefeningen. Op mysterieuze wijze kwamen de oefeningen tijdens de les tot mij, als ik me volledig kon overgeven aan het moment. Deelnemers gaven aan dat de oefeningen tijdens die lessen precies gaven wat zij nodig hadden.
Wat een mooi voorbeeld van overgave aan het moment en de situatie.
Het is een kwestie van durven en kunnen overgeven, maar jij kunt dat kennelijk.
Dag Riekje, ik keek zojuist naar Buitenhof en vooral naar het gesprek met psychiater Dirk de Wachter. Hij vertelde over zIjn ziekte, over troost, over vriendelijkheid en over menszijn via de ander.
Maar nu aansluitend bij jouw tekst: hij liet een fragment zien waar een echtpaar van 90+ samen met vier handen op de piano een stuk speelde van Bach. Wat muziek vermag is niet te beschrijven. Kortom, een aanrader….
Ik las een groot interview met De Wachter, een van mijn favoriete auteurs en sprekers. Hij vertelde dat hij zoveel steun had aan doodgewone aandacht en vriendelijkheid. Ik ga zeker terugkijken naar Buitenhof en vanavond is er ook een programma over hem. Ik voel me heel erg met hem begaan.
Jan en ik hebben ook quartre-mains gespeeld op de piano. Ik ga de boeken weer eens opzoeken. Misschien lukt het ons nog.
vast wel ❤️
Gisteren luisterden we in een kerk naar het Wheinachtsorstorium. Eerst was het kijken en luisteren, prachtig hoe er werd samen gespeeld, gezongen. Op een gegeven moment sloot ik mijn ogen, ik hoorde het koor, het orkest. Maar toen was het alsof ik vervloeide met de muziek, realiseerde ik mij achteraf. Ik ‘kwam weer op aarde’ door applaus.
Het woord vervoering borrelde op, ik was in vervoering. En dat dicht ik ook Lucas en Arthur toe.
Mooie overpeinzingen in de Adventtijd, Riekje, en anderen. Dank.
O ja, een mooi woord in dit verband. Je bent als het ware weggevoerd naar een andere, prachtige wereld.
Ja, ik vond het ook mooi om deze overpeinzing in de adventstijd te plaatsen.
Dag Riekje, wat grappig, het eerste dat in me opkwam bij het lezen van je blog was; Dat is mijn vraag! “wat gebeurt er?” En zo leuk om even meegenomen te worden in hoe zo’n vraag dan in jou leeft en ontwikkelt. Dank dat je dat wilt delen
Gr angelina
Leuk, jij bent dus ook zo’n onderzoekend type. Grappig, om zo even samen ‘op te lopen’ en over de vraag door te denken en te peinzen.
Als ik dicht, voel ik me ook in het mysterie, ik dicht er ook vaak over. Dank je Riekje, dat je me in deze Kersttijd aan het mysterie herinnerd. hartelijke groet, Marchien
Oh, wat bijzonder dat je gedichten schrijft over het mysterie. Laat je ze ooit lezen, of schrijf je ze alleen maar voor jezelf?
er is een dichtbundel van me uitgegeven met de titel: De vrijheid…ik heb hem gezien. Toen de dichtbundel was uitgegeven, kwam ik erachter dat hem, haar had moeten zijn.
Ik heb m’n hele leven
Naar zekerheid gezocht
Ik heb het gezocht
In alle hoeken en gaten
Ik heb het bij al m’n dierbaren gezocht
En soms even gevonden
Ik heb m’n hele leven
Naar zekerheid gezocht
Ik heb overal gezocht
Maar niet gevonden
Ik ben de onzekerste persoon
Op aarde geworden
En opeens heb ik het gevonden
In mezelf
In de duurzaamheid
Van m’n ziel
En uiteindelijk in het mysterie.
Fijne Feestdagen
O ja, zo gaat het! Prachtig verwoord. Dankjewel voor je gedicht.
Dag Riekje,
wat een heerlijke blog!!
Helemaal te volgen, mee te voelen,
Ik heb vrolijke, levendige kriebels in mijn lijf na het lezen ervan
en een grote glimlach op mijn snoet.
Heel fijne feestdagen gewenst , met veel toeven in deze muzikale sferen!!
Liefs, Francis
Dank voor je reactie.
Ik zie je snoet met de grote glimlach voor me. Daar word ik nu weer vrolijk van.