Terwijl ik de deur van de apotheek open om naar buiten te gaan, zeg ik tegen de vrouw die me heeft geholpen: “Alleen al het idee dat ik deze pillen in huis heb, maakt dat ik ze niet nodig heb.” Zij lacht instemmend en vol begrip: “Ja, zo werkt het. Alleen al door het idee dat de pillen er zijn, slaap je beter.”
Nog voordat ik de deur achter me heb gesloten flitst er een herinnering door me heen: de documentaire ‘How to die in Oregon’, die indertijd (2011) heel veel indruk op me heeft gemaakt. In die documentaire gaat het ook over pillen, zij het heel andere dan de onschuldige slaappillen die ik net heb gekocht, namelijk euthanasie-pillen. Mensen kunnen, als ze de pil innemen, een eind maken aan hun leven. Wel even iets anders dan gewoon in slaap vallen.
De documentaire maakte indertijd zoveel indruk op me dat ik er al langer iets over wilde schrijven. Zeker nadat een dierbaar familielid in Engeland op een mensonterende wijze was gestorven, simpelweg omdat hulp bij zelfdoding daar toen nog wettelijk verboden was. De column van Bert Keizer *) waarin hij schrijft over de eerste stappen die nu in Engeland worden genomen op weg naar hulp bij zelfdoding door artsen, zette mij er toe aan om iets over dit onderwerp te gaan schrijven. Vooral ook, doordat Keizer verwijst naar de Death with Dignity Law uit Oregon. In het kort geformuleerd: als twee artsen vinden dat je niet langer dan zes maanden te leven hebt en als een rechter, die zich niet bemoeit met de vraag of je al dan niet terminaal bent, constateert dat je geestelijke weerbaarheid voldoende is en dat er geen dwang in het spel is, krijg je de benodigde dodelijke medicatie mee naar huis en mag je zelf bepalen of, en wanneer je die gaat innemen. In de praktijk schijnt dat heel vaak niet te gebeuren. Volgens Bert Keizer niet verwonderlijk ‘want als je zeker weet dat je er op een zacht manier uit kunt stappen als het niet meer gaat, dan kun je veel meer aan dan wanneer je veroordeeld bent tot een blind voortstrompelen zonder uitzicht op verlossing.’
In de documentaire bleek dat ook. Een van de mensen die werd gevolgd, leefde in relatieve gezondheid en alle rust die de aanwezigheid van de pillen hem gaf ongeveer een jaar langer dan was voorspeld. Steeds weer besloot hij dat er nog genoeg was om voor te leven en de pillen nog even te laten liggen. Uiteindelijk stierf hij zonder de pillen gebruikt te hebben. Maar er werd ook een heel ontroerend sterven getoond van iemand, die in volle overgave en liefdevol omringd door naaste familie zachtjes het leven liet. Dankzij de pillen.
![](https://riekjeboswijk.nl/wp-content/uploads/2023/06/pill-gd937c9bb8_640.jpg)
En dan nog, misschien had ik dit nog niet ter sprake gebracht, als ik niet afgelopen donderdag de documentaire had gezien over de Coöperatie Laatste Wil met de verontrustende titel Doodstrijders.**) Daarin gaat het voornamelijk over het proces dat kortgeleden werd gevoerd tegen het bestuur en enkele leden van deze groep vanwege het verstrekken van het middel X.
Ik wil hier helemaal niet ingaan op de vraag of het terecht is dat deze groep een ‘terroristische organisatie’ werd genoemd en de verdachten dus terroristen worden genoemd, ook niet of het middel X nu wel of niet ‘veilig’ was en of de argumentatie van de diverse verstrekkers die aan het woord kwamen, deugde. Dat zou me doen verzeilen in allerlei juridische haarkloverijen.
Ik wil hier voornamelijk constateren dat het laatste woord over hoe om te gaan met een zelfverkozen dood, nog lang niet is gezegd.
Dat wordt deels veroorzaakt door allerlei juridische problemen zoals dwang van buitenaf, misbruik en dergelijke, die een wetgeving hierover heel moeilijk maken.
Er zijn natuurlijk ook spirituele en religieuze bezwaren. Vaak zijn dat bezwaren waarover geen discussie mogelijk is.
Maar de belangrijkste hinderpaal is volgens mij toch het feit dat in onze samenleving de dood eigenlijk niet mag bestaan. Artsen blijven doorbehandelen tot het bittere einde, soms op eigen initiatief, soms op verzoek van de zieken zelf, hun partners of hun kinderen. Gelukkig is hier nu een kentering gaande.
Maar ook, als er geen ziekte in het spel is, maar als het leven voldoende geleefd is en de zorgen of obstakels in het leven te groot worden, wanneer iemand zijn leven voltooid vindt, mag hij er met de huidige wetgeving niet voor kiezen om zijn leven te beëindigen. En je mag iemand op geen enkele voorwaarde helpen bij de uitvoering ervan.
Ik ben er van overtuigd dat als mensen wel over een levensbeëindigend middel zouden mogen beschikken, ze dat aanzienlijk minder zouden gebruiken dan de tegenstanders van dergelijke middelen veronderstellen. In ieder geval zullen ze het veel zorgvuldiger en meer weloverwogen doen dan de tegenstanders zich voorstellen.
Ik ben er ook van overtuigd dat dergelijke pillen dezelfde uitwerking zullen hebben als die uit de documentaire over Oregon: hun aanwezigheid stelt gerust. Zo gerust, dat mensen ze, als ze ze eenmaal in huis hebben, niet altijd blijken te gebruiken.
Je kunt er zonder, als je ze eenmaal hebt.
![](https://riekjeboswijk.nl/wp-content/uploads/2023/08/jar-gcc5f169bf_640.png)
*) Trouw, 6 december 2024
**) NPO2 Donderdag 12 december
Lieve Riekje, de generatie van onze ouders hadden het met mij al over de ‘pil van Drion’. Ik heb de documentaire niet gezien, maar mijn vader en moeder zeiden eind jaren negentig al hetzelfde. We zouden die pil misschien niet gebruiken maar het zou ons rust geven dat als ik het echt wil het kan. In een enkele keer zal het misgaan maar moeten daar alle mensen op blijven wachten?
Alleen daarom ben ik Lid van de NVVE en Coöperatie laatste wil om hiervoor te strijden en je hebt gelijk dat de dood geen plek heeft in onze samenleving, ik merk dat en ook bij leeftijdsgenoten. Ik ben me er van bewust dat kiezen voor euthanasie of zo’n Pil van Drion moed vergt en overdenking maar ik gun het iedereen. Er zouden meer mensen voor moeten durven opstaan. Gelukkig worden er steeds meer medisch ethische discussies gevoerd ovet ‘het alsmaar doorbehandelen, naast dat we jong en oud met eerbied moeten gaan leren ‘ buigen’ voor de dood.
Ik hoor tegenwoordig mensen veel praten over het maken van een ‘levenstestament’ maar als je met diezelfde mensen wil praten over voltooid leven en dood vermijden ze dat onderwerp alsof het niet bestaat en datvis zo zonde.
Een vroege zondagochtend groet,
Marjan
Mijn schoonouders hadden indertijd een hele voorraad pillen van Drion ingeslagen. Ik geloof dat ze ze in Zwitserland kochten, waar dat heel gemakkelijk kon. Ze hebben ze ook uitgedeeld aan vrienden. Een vriendin heeft ze inderdaad gebruikt op een moment in haar leven dat ze het niet meer zag zitten.
Mijn schoonvader stierf ‘heel gewoon’ in het ziekenhuis aan een longontsteking. Mijn schoonmoeder probeerde jaren later de huisarts te bewegen haar euthanasie te verlenen, naar hij wees dat af omdat ze fysiek en geestelijk nog ‘te goed’ was. Ze durfde de pillen niet in te nemen omdat ze bang was dat ze ‘over de datum’ zouden zijn.
Toen haar huis-arts bereid was om haar te helpen met euthanasie was ze zover gedementeerd dat ze het niet meer nodig vond.
Ha Riekje, je verhaal van vandaag voert mij een aantal jaren terug. Mijn jongste kind was 11 jaar en had een aantal weken eerder de diagnose diabetes type 1 gekregen, suikerziekte dus. Na een week in het ziekenhuis was ze nu, goed ingesteld op de insuline, weer thuis en ging haar leven (en het onze) weer z’n gewone gang. Maar toen moesten haar vader en ik een weekend weg. Ik weet niet meer waarom precies, maar het was een must, een bruiloft of zo. Ik vond het heel moeilijk om weg te gaan en al helemaal om dat bewuste kind dan niet onder m’n vleugels te hebben. Weliswaar was haar 8 jaar oudere zus, verpleegkundige in opleiding, dat weekend wel thuis, maar toch… En toen gaf de kinderarts ons zijn privé nummer waarop hij gebeld mocht worden ALS er iets mocht gebeuren. Ik weet nog hoeveel rust me dat toen gaf. Het ging natuurlijk goed allemaal en van het aanbod werd geen gebruik gemaakt, maar -zoals jij ook schrijft- alleen het feit dat de mogelijkheid er was gaf mij rust. Inmiddels is het kind van toen bijna 40, maar die gebeurtenis staat nog altijd in m’n geheugen gegrift. Dag lief mens, fijne zondag. Nelleke
Ja, wat kan dat goed werken hè, zo’n geruststelling dat je niet alleen bent omdat er iemand voor je klaar staat. Wat kunnen mensen op zo’n manier met relatief weinig moeite veel voor elkaar betekenen.
Lieve Riekje,
Hoezeer ik het ook eens ben met het juridisch recht op zelfbeschikking zie ik ook goed de problemen die de beschikbaarheid van allerlei middelen met zich brengt. Een oude oom en tante kochten ver in de vorige eeuw pillen in Spanje. Ze gebruikten ze fysiek nooit, maar vonden in (soms kleine) ruzies al aanleiding om “wordt het niet eens tijd om je pil te nemen “. Ook kinderen kunnen-om allerlei redenen- aandringen op gebruik. In de ideale wereld zou er geen wetgeving nodig zijn, ook niet rond zelfbeschikking.
Ja, dergelijke bezwaren worden altijd genoemd als het om dergelijke middelen gaat. Vooral het aandringen op de dood door bijvoorbeeld kinderen. Zeker wanneer er een forse erfenis te verwachten is, kan dat natuurlijk een rol gaan spelen. Ik kan me voortellen dat dit aandringen voor de oudere heel pijnlijk en misschien moeilijk te weerstaan is.
Maar wat je schrijft over die oom en tante die elkaar tijdens ruzies aanraden ‘die pil’ te gaan nemen vind ik bijna lachwekkend. Waar een ander in woede roept: “Val dood!” raden zij elkaar keurig aan de pil te gaan gebruiken. Een relatietherapeut zou daar misschien iets hebben kunnen uitrichten.
Lieve Riekje,
4 Jaar geleden heb ik mijn tante, voor wie ik mantelzorger was, begeleid in het aanvragen van euthanasie en haar bijgestaan toen het zover was.
Zij was 93 jaar, haar man was op 98 jarige leeftijd anderhalf jaar daarvoor overleden.
Ze was 8 Jaar daarvoor op haar rug gevallen, had daarbij 2 wervels gebroken en vanaf dat moment dagelijks veel pijn. Slikte zware pijnstillers met alle bijwerkingen en gevolgen vandien.
Ze klaagde nooit en bleef tot het laatst zeer empathisch en betrokken.
We hadden dikwijls gesprekken over de dood en waren het volmondig met elkaar eens dat alleen wijZélf over ons leven moesten mogen beschikken en Niemand anders.
We hebben via de legale weg een aanvraag ingediend. Er volgden gesprekken met een arts en verpleegkundige en later de scanarts.
Toen bij het eerste gesprek al naar voren kwam dat haar aanvraag zeker goedgekeurd zou worden, was ze aanvankelijk opgelucht; zelfs blij; “Liefst vandaag nog”!!
Maar toen haar werd gezegd dat het binnen 2 à 3 weken wel zou moeten lukken, begon ze terug te krabbelen en te twijfelen, want dat was toch wel erg snel.
Ineens viel het misschien toch wel mee met haar pijn en eigenlijk was ze toch niet echt eenzaam met alle liefdevolle zorg om haar heen.
Uiteindelijk heeft ze 2 maanden later, een week voor de Kerst, toch haar euthanasie gekregen, thuis in haar eigen lievelingsstoel omringd door haar dierbaren.
Dit in tegenstelling tot mijn schoonzusje, die zo ontzettend graag de pil van Drion wilde, maar daar niet aan kon komen. Ze wilde die alleen maar in huis hebben voor als…..
Uiteindelijk heeft ze voor versterven gekozen en is, nadat ze behoorlijk verzwakt was na een mensonterende strijd, hiervoor opgenomen in een hospice.
Wie weet had ze, inderdaad zoals jij schrijft, nog geleefd als ze het middel in huis had gehad.
Riekje een fijne zondag voor jou en Jan!
Ik kan me heel goed voortellen dat je, zelfs al weet je dat je niet meer door wilt of kunt leven, toch schrikt wanner de dood werkelijk heel nabij komt. Dus ik begrijp je tante heel goed. Fijn, dat ze uiteindelijk zo mooi afscheid heeft kunnen nemen.
Maar wat een akelig verhaal van je schoonzus. Kennelijk kon ze niet via de NVVE een euthanasie-traject regelen, zodat ze voor versterven koos. Daarover hoor je hele verschillende verhalen. Volgens mij zijn de meeste te positief.
Al met al weer een reden om dergelijke middelen vaker toe te staan.
Dag Riekje, wij mensen zijn allemaal anders gelukkig !
Ik heb dat ook in het stervensproces bij mensen in het hospice gezien
Maar een waardig einde en ook dat is voor ieder anders is iets waar we het over moeten blijven hebben met elkaar.
Bij het begin van het leven is er in het algemeen liefde en veel aandacht voor de kleine mens en zijn omgeving !
Bij het einde van die zelfde mens hoort dat ook zo te zijn!
En in het hospice ervaar je ook zo goed de verschillen bij mensen.
De ene mens eet de avond er voor nog frietjes samen met zijn familie .
Gaat zelf nog onder de douche en trekt zijn beste pak aan met inleg luier en wacht samen met zijn familie rustig op de dokter voor de euthanasie en omhelst zijn familie voor het laatst en gaat dan echt in vrede !
De ander wil echt tot het gaatje gaan en krijgt daar ook alle liefde en zorg bij die nodig is!
En wat we soms ook zien gebeuren is dat mensen doodmoe en verzwakt binnen komen en sterk verlangen naar de dood maar na een paar dagen van aandacht en goed eten en goede medicatie weer opknappen en dan nog een tijdje zelfs echt genieten van hun leven in het hospice, nog mooie gesprekken met familie of vrienden hebben of zo intens genieten van nog even buiten zijn.
Zo kan dat ook thuis natuurlijk als je maar verzekerd ben van goede zorg en vakkundige begeleiding!
Iedere geboorte is anders, ieder sterven is anders maar als het met liefde omringd wordt dan kan het sterven een waardige afronding van het leven zijn.
Ik heb in de tijd dat ik veel lezingen gaf over rouw, ook veel hospices bezocht. Altijd weer trof me daar de mooie sfeer van aandacht, stilte en zorgzaamheid. Echt een mooie omgeving om je laatste dagen door te brengen als dat thuis niet mogelijk is.
Tja, er zou veel meer aandacht moeten zijn voor het sterven, maar het begint ermee dat we het sterven zien en werkelijk aanvaarden als een proces dat bij het leven hoort. Gelukkig gaan we wat dat betreft de goede kant op, al is er nog een lange weg te gaan..
Wat heb je vandaag een complex thema op het menu gezet, Riekje. Complex, getuigen ook de reacties tot nu toe.
Ik heb mij nog niet echt met euthanasie bezig gehouden. Dat moet ik maar wel gaan doen, want ik wil graag zelf, denk ik nu, beslissen of ik wil leven of sterven. Dat klinkt heel stellig, té stellig. Het vraagt om meer onderzoek, denken, voelen.
Ik heb een paar gevallen van euthanasie mee gemaakt en ik heb er wel vertrouwen in dat ik die zal kunnen krijgen als ik lichamelijk aan sterven toe ben. Maar, of dat ook zo is als ik het zou willen omdat ik mijn leven als voltooid ervaar…
Mijn vader had een pil in huis om te kunnen sterven als hij er aan toe was. Maar toen het zover was kon hij niet meer zijn bed uit om de pil zelf te pakken. Hij gebood zijn vrouw (niet mijn moeder) hem de pil te geven. Ze belde mij huilend op: ‘ Elma, ik kán het niet’. De volgende dag kreeg hij het zo benauwd dat hij opgenomen moest worden. Zes uur later stierf hij. Alleen in het ziekenhuis. Mijn herinnering aan dát afscheid is nog steeds grijs gekleurd door de wanhoop van zijn vrouw.
Een dierbare vriend kreeg deze zomer euthanasie na een lange weg met kanker, een weg die hij, gesteund door zijn vrouw en kinderen, heel mooi heeft afgelegd. Toen de pijn ondragelijk werd heeft hij met zijn vrouw en kinderen, een ‘prachtig’ euthanasie ritueel opgesteld, thuis, met diverse stukken muziek. Hij heeft mij dat ritueel geappt en ik was zo ook heel dichtbij zijn definitieve afscheid. Het was al met al een kostbare, stil makende haast ‘heilige’ ervaring.
Wat ‘valt je blog mij toe’ Riekje.
Dank, met een knuf.
Oh, wat een tragisch verhaal over je vader. Wat akelig dat hij uiteindelijk eenzaam in het ziekenhuis is gestorven terwijl hij het zo goed geregeld had.
En wat een mooi verhaal over het euthanasie-ritueel van je vriend. Voor mij klinkt het woord ‘heilig’ daar helemaal op zijn plaats.
En wat je opmerking over je eventuele eigen euthanasie betreft: voor mij geldt ook dat ik daar heel zeker over ben, en dat ik me afvraag of dat misschien wel té zeker is. Meer onderzoek, denken en voelen is zeker nodig.